Fogyókúra

Fogyókúra
5 (100%) 9 szavazat
fogyókúra
fogyókúra

A diéta, fogyókúra fogalma a közhasználatban egyrészt az emésztőszervi megbetegedések során tartandó zsírszegény étrenddel, másrészt a fogyókúrás célzattal követett kalóriaszegény étrenddel kapcsolódott össze. A diéta, fogyókúra célja a szervezet megváltozott állapotához igazodó táplálkozás.

A diéta, fogyókúra fajtái

Paleo étel a Mangalica Fesztiválon – Budapest, 2013
A diétákat több szempont szerint is csoportosíthatjuk: életkor szerinti diéták (pl. kisgyermekek, kamaszok, idős korúak diétája)élethelyzetek szerinti diéták (pl. várandósság, szoptatás, vizsgaidőszak, stresszes időszakok diétái)rövidtávú diéták (pl. hasmenés, székrekedés, lábadozás, műtét előtt/utáni állapotban)preventív (megelőző) diéták (pl. csontritkulás megelőzésére, immunrendszer erősítésére)betegségekhez kapcsolódó hosszú távú diéták (pl. daganatos betegségben, vese- és máj betegségekben)különleges tápanyagigények esetén (pl. cukorbetegségben, vashiányos állapotban, koleszterinszegény étrend, csontritkulás esetén). Az orvostudományban egyre jelentősebb szerepet kap a táplálásterápia, amely az egyes betegségek speciális terápiáját kíséri, annak hatékonyságát növeli. Célja, hogy egy vagy több tápanyag hiánya ne hátráltassa a beteg gyógyulását.

Egy másik csoportosítás:

1. Tápanyagtartalom szerinti változat

Energiaszegény étrend
Energiában gazdag étrend
Fehérjeszegény étrend
Fehérjegazdag étrend
Szénhidrátgazdag étrend
Szénhidrát szegény étrend
Zsírszegény étrend
Na-szegény (sószegény) étrend
2. Ételkészítés szerinti változat

folyékony változat
pépes
rostszegény
könnyű-vegyes
normál
rostokban gazdag
3. Mesterséges táplálás

szondán keresztül
intravénásan
4. Különleges diéták

Nyers étrend
Savanyító
Lúgosító
Tejmentes
Laktózmentes
Gluténmentes
Purinszegény
Koleszterinszegény
Fenilketonuria (PKU) étrendje
Reformétrendek (pl. vegetáriánus)
Különböző ásványi anyagokban szegény, illetve gazdag étrend
5. Diagnosztikus étrendek

Kereső étrendek (allergiások vizsgálata során)
Vizsgálatokat előkészítő étrendek
Példák:

Probléma: Valakinek van egy éppen panaszokat okozó gyomorfekélye. Étrend: energia- és fehérjegazdag, fűszerszegény, rostszegény változat.

Probléma: Cukorbeteg, nincs más diagnózis. Étrend: szénhidrátszegény, normál változat.

Probléma: Cukorbeteg, gyomorfekéllyel. Étrend: szénhidrátszegény, energia- és fehérjegazdag, fűszerszegény, rostszegény változat.

Probléma: Epeköves. Étrend: zsírszegény, rostszegény változat.Számos betegség diétája az idő előrehaladtával módosul, bővül. Szívinfarktus, hasnyálmirigy-gyulladás, műtétek után: kezdetben szigorúbb, aztán bővül.

 Fogyókúra okosan és egészségesen

….mit tehetünk egészségünkért!

Nem tehetek róla, ilyen az anyagcserém!

Az anyagcsere biokémiai folyamatok szövevényes rendszere, amely a felvett táplálékokból biztosítja az önfenntartásunkhoz szükséges tápanyagokat és energiát.

Ugyanez a folyamat felel azonban a képződött melléktermékek kiürítéséért vagy szükség esetén a semlegesítésükért is.

Ha az anyagcsere folyamat sérült, vagy hiányzik valamely tápanyag a szervezetünkből, akkor a kompenzációs folyamatok gyakran eredményeznek túlsúlyt, vagy éppen kóros soványságot is. Látszólag, függetlenül az elfogyasztott táplálék mennyiségétől.

A fogyókúra koplalási kudarcai

A fogyókúrás módszerek általában az elhízás okát csak a táplálékbevitelben és a mozgáshiányban keresik.

Ezek az elméletek különbözőképpen okolják a szénhidrátokat, a zsírokat, a nagyon vegyes, vagy a nagyon egyoldalú táplálkozást.

Meglepné, ha azt mondanám, hogy napjaink túlsúlyproblémáit sokkal inkább okozzák az élelmiszereinkben felhalmozódott tartósítószerek, élelmiszeripari adalékanyagok antibiotikumok és növekedést serkentő szerek. Mert sajnos ezek egyike sem marad hatástalan a szervezetünkre.

Az élelmiszeripar fejlődésével egyre inkább hódít a WHO által Globesity-nek elnevezett “kövérség járvány”, amely napjainkban már nem csak a nagy vízen túli társadalmat fenyegeti.

Fogyókúra, ízlés szerint

Ha szeretné elkerülni a csalódásokat, akkor a fogyókúra során figyelembe kell vennie korát, egészségi állapotát és nem utolsó sorban a megfelelő tápanyag bevitelt.

Ez biztosítja majd, hogy az energiaszintje ne csökkenjen majd a súlyával együtt.

A tartós eredmények érdekében, nem a fizikailag és idegileg is kimerítő rövid fogyókúrás ciklusokra, hanem egy újfajta életvitelre és gondolkodásmódra van szüksége.

A végső cél az, hogy a bevitt, és sikeresen feldolgozott kalóriamennyiség legyen egyensúlyban az energiafelhasználással. Ha ezt az egyensúlyt sikerült megteremtenie, akkor pontosan olyan súlyban lesz, amilyenben lenni szeretne.

Ez azonban nem kizárólag attól függ, hogy mit és mennyit eszünk, hanem sokkal inkább attól, hogy mit hogyan képes hasznosítani a szervezetünk.

Rágás

Gyakori probléma a megfelelő rágás hiánya, mert nélküle a táplálék nincs megfelelően előkészítve az emésztés számára.

Ugyanis a nyálban található amiláz szabdalja fel a molekulaláncokat, és teszi lehetővé, hogy jobban el tudjon keveredni a táplálék a gyomor emésztőnedveivel.

Elaprózódás hiányában lényegesen nagyobb mennyiségű ételre van szüksége a szervezetnek ahhoz, hogy ugyanannyi tápanyagot tudjon felvenni. Ez egyúttal lényegesen nagyobb felesleges terhelést is jelent, hiszen egy nagy és megemészthetetlen massza lassítja az anyagcserét. Megoldást jelent a kevesebb táplálék, de alaposabban megrágott falatok.

Különböző hatóanyagokkal azonban javítható az emésztés, helyrehozható a renyhe bélműködés, aktiválható a test thermogén zsírégetése, és csökkenthető a vérzsír szint és az étvágy is.

A fogyókúra zsíros dolgai

A kutatók szerint a zsír anyagcseréjét olyan ősi biológiai visszajelző mechanizmusok szabályozzák, amelyek segítenek az embernek túlélni olyan extrém körülményeket, mint az éhezés, a hideg, vagy a hosszú és intenzív fizikai megpróbáltatások.

A szervezetben kétféle zsírszövet létezik, a bőr alatti zsír és a szervezeten belüli, zsigeri zsír. A bőr alatt tárolt zsír általában ellenállóbb a fogyókúra megpróbáltatásainak, mint a zsigeri zsír. Azonban ez a két típus kiegyensúlyozza egymás leépítését.

Minél több zsigeri zsírt tárol a szervezetünk, az annál több zsírsavat bocsát ki, és így annál ellenállóbb lesz a bőr alatti zsírunk is. Ezért alakulhatnak ki az úgynevezett makacs zsírpárnák, amelyek rendíthetetlenül ellenállnak a fogyókúra zsírégetésének. Ezért fontos tisztában lennie azzal, hogy a fogyókúra által először a zsigeri zsír mennyisége fog csökkeni, még mielőtt bármi változás látszódhatna a szembetűnő zsírpárnákban.

Centik és kilók

Az eredmények értékelésekor minden esetben tartsa szem előtt, hogy a zsírszövet és a sejt közötti állomány egységnyi térfogatra vetítve lényegesen könnyebb, mint az izomszövet.

Ez tehát gyakran azt jelenti, hogy bár a test látványosan átalakul, de eleinte mégsem mozdul ki jelentősen a mérleg nyelve.
Ezért ha a fogyást nyomon szeretné követni, akkor inkább a centimétereket figyelje, ne a kilógrammokat!

Testzsír-raktár

Fontos, hogy megértse, az üldözött testzsír nem az ellensége! A zsír-anyagcsere biológiai alapelvei szerint a zsírszövet nem véletlenül alakult ki.

Az emberi test egy szabályozó mechanizmus részeként tárol el, vagy épít le zsírt. Ennek a mechanizmusnak az a feladata, hogy megóvja a szervezetet a felesleges mérgektől, valamint, hogy megőrizze az inzulin érzékenységét és az ösztrogén mennyiségét.

A testzsír tehát szervezetünk kétségbeesett kísérlete arra, hogy megóvja magát a mérgektől, és a lelassult anyagcsere miatt a nyakán maradt mindenféle hordaléktól. Így testünk nélkülözhetetlen önvédelmi mechanizmusának eredményeként a testzsír az életünk része. Persze azért ki ne szeretné, ha kevesebb lenne belőle…

A zsírraktárak leépítése biológiailag egyszerűen megoldható azáltal, hogy megszüntetjük azokat az anyagcsere-problémákat, amelyek a lerakódást okozzák.

Ébresztő

Nincs is más dolgunk, mint olyan megoldást találni, amely erőszak nélkül, természetes módon ébreszti fel szunnyadó anyagcserénket, és indítja be újra a szervezet méregtelenítő funkcióit, hogy megszabadulhassunk végre a testünket feleslegesen elcsúfító zsírpárnáktól.

Biztosan örülne, ha visszavehetné az évekkel ezelőtt letűnt ruháit. Persze nem divatban, hanem méretben.

Ugye csodálatos lenne, ha a jövőben mások tekintetében az egyre növekvő önbizalmát láthatná viszont! Ha a fogyókúra eredményeként újra kiegyensúlyozott, jókedvű és elégedetten boldog lelkiállapot jellemezné a hétköznapjait. Ráadásul mindezt megerőltetés és éhezés nélkül, minimális lemondás árán.

Nagytakarítás

A fogyókúra első lépése mindig a méregtelenítés, ami már önmagában is súlyvesztést eredményez. Rendkívül sok módszer létezik, a lé-böjt kúráktól kezdve a speciális diétákig.

Elsavasodás

Főleg az idősebbekre jellemző, hogy a kialakult túlsúly nem is az elhatalmasodott zsírpárnáknak köszönhető.

Sokan nem is tudják, de azok az ételek, amelyek savasítják a szervezetünket, rendkívül sokat árthatnak az egészségünknek és a túlsúlyunknak is. A savasodás korunk jellemző problémája, amely nagyon sok betegség, többek között a cukorbetegség, a csontritkulás, a különféle gombák elszaporodása, a kopaszodás és a szívinfarktus kialakulásáért is felelőssé tehető.

Az elsavasodás ellen a szervezet azonban kompenzációval védekezik, és a méreganyagok semlegesítésére vizet tart vissza a sejt közötti állományban. Ennek a kompenzációs folyamatnak köszönhető a sós-kocsonya jellegű elhízás, az ödémás elváltozások és a narancsbőr is.

Ha lúgosítani szeretnénk, akkor fogyasszunk sok gyümölcsöt, nyers zöldséget, természetes és cukormentes gyümölcs-, illetve zöldség leveket. Javasolt a sötétzöld alga, a zöldárpa, a búzafű és a lucerna fogyasztása is.